Alla tekniker i Taido inleds med en av fem kroppsrörelser (sotai) – sen, un, hen, nen eller ten – vars syfte är att ge kraft åt rörelsen.
För varje sotai finns fem regler för hur den ska utföras (doko gokai). De beskriver i tur och ordning:
Även om det är många steg i instruktionerna nedan ska en teknik göras som en rörelse – taigi ichi. En hand stannar aldrig i hikite eller ett ben i hikiashi. Lägena passeras bara i en kontinuerlig rörelse.
För enkelhets skull antar vi att vi står redo i shudan gamae i beskrivningarna nedan, vilket även är det brukliga på graderingar.
Vertikal rotation.
Nästan alla sen-rörelser börjar på samma sätt, men utifrån till exempel avståndet till motståndaren eller dennes reaktion på den påbörjade rörelsen tas ett beslut om vilken teknik som ska utföras så snart blicken kommit runt; är motståndaren nära kanske det passar med zuki, om hon är längre bort kanske kaijo geri funkar, eller så kan det vara bäst att avbryta tekniken och hitta en ny angreppsvinkel.
Rotation med rakt slag.
Bakre foten dras upp och sticks in bakom det främre benets knäveck samtidigt som överkroppen har kvar samma vinkel framåt och går in i honte till kaba och handflatan på soete vänds nedåt. Huvudet vrids för att få blicken framåt och rotationen av överkroppen påbörjas, samtidigt som soete gör en soto uke och honte dras in till hikite.
Knytnäven ska träffa innan rotationen är klar för att få kraft från rotationen till tekniken. Vid träffen påbörjas även vridningen av handleden som hållits kvar med tummen utåt dels eftersom det hjälper till att hålla in armbågen och dels för att knytnäven gör mer skada vid träffen om den samtidigt roterar. Vid avslutad rotation är positionen eji dachi.
Avsluta med taisoku tillbaka till shudan gamae efter avslutad teknik.
Känslan ska vara som att knytnäven dras framåt direkt från hikite, innan höftvridningen är klar. Knytnäve och armbåge ska hållas så nära kidosen som möjligt, vilket ger maximal kraft och reducerar skaderisken i handled, armbåge och axel samtidigt som det hjälper till att skydda den egna kroppen.
Rotation med lutande spark.
Bakre foten dras upp och sticks in bakom det främre benets knäveck samtidigt som överkroppen har kvar samma vinkel framåt och går in i honte till kaba och handflatan på soete vänds nedåt. Huvudet vrids för att få blicken framåt och rotationen av överkroppen påbörjas, samtidigt som soete gör en jodan uke(?) och honte dras in till hikite.
…
Rotation med rundspark, hög.
Bakre foten dras upp och sticks in bakom det främre benets knäveck samtidigt som överkroppen har kvar samma vinkel framåt och går in i honte till kaba och handflatan på soete vänds nedåt. Huvudet vrids för att få blicken framåt och rotationen av överkroppen påbörjas, samtidigt som soete gör en jodan uke(?) och honte följer med framför huvudet.
Det andra benet (vänster) dras upp till hikiashi och sträcks sedan ut i en svepande spark samtidigt som överkroppen faller bakåt så att kroppen tillsammans med sparkbenet ligger parallellt med marken.
Tekniken kan även utföras något mer upprätt med en stickande spark.
Rotation med handkantsslag.
Bakre foten dras upp och sticks in bakom det främre benets knäveck samtidigt som överkroppen har kvar samma vinkel framåt och går in i honte till kaba och handflatan på soete vänds nedåt. Huvudet vrids för att få blicken framåt och rotationen av överkroppen påbörjas, samtidigt som soete gör en jodan uke(?) och honte, eller snarare dess armbåge, dras bakåt något för att spänna upp bröstkorgen.
Honte skickas framåt – längs med kidosen – med hjälp av bröstmuskeln samtidigt som handen vrids så att träffen sker med handkanten innan rotationen av överkroppen är klar. Vid avslutad rotation är positionen eji dachi.
Avsluta med taisoku tillbaka till shudan gamae efter avslutad teknik.
Rotation med bensvep.
Bakre foten dras upp och sticks in bakom det främre benets knäveck samtidigt som överkroppen har kvar samma vinkel framåt och går in i honte till kaba och handflatan på soete vänds nedåt. Huvudet vrids för att få blicken framåt och rotationen av överkroppen påbörjas, samtidigt som soete gör en jodan uke(?) och honte dras in till hikite.
Under rotationen skickas det vänstra benet ut åt sidan samtidigt som resten av kroppen faller nedåt/bakåt på kidoosen, vänster hand hålls kvar i hikite och höger hand sätts i marken för balans. Rotationen fortsätter tills vänsterfoten passerat kidoosen något*, varpå höger ben trycker ifrån kraftfullt och vänster knä dras upp mot bröstkorgen och därefter sätt tillbaka på sin startposition.
I det nedersta läget halvvägs igenom svepet är det viktigt att vikten är på det bakre benet och att dess knä är riktat bakåt så att man får kraft i rörelsen när man går tillbaka till gamae och tar med sig motståndarens fot.
* Genom att svepa förbi kidoosen tänker vi oss att vi har flyttat på vår motståndares fot och därmed rubbat dennes balans. Vår fot är nu en krok som är redo att dra med sig motståndarens ben.
Rotation med grepp bakifrån.
Bakre foten dras upp och sticks in bakom det främre benets knäveck samtidigt som överkroppen har kvar samma vinkel framåt och går in i honte till kaba och handflatan på soete vänds nedåt. Huvudet vrids för att få blicken framåt och rotationen av överkroppen påbörjas, samtidigt som soete gör en jodan uke(?) och honte dras in till hikite.
I det här läget antar vi att soete har fått kontakt med en tänkt motståndare…
Tsuisoku till fudo dachi(?) samtidigt som honte skickas i en båge runt motståndaren för att med tummens knoge tryckas upp i dennes solar plexus(?). Samtidigt har soete fångat motståndarens främre arm i sin rörelse framåt för att kunna låsa med honte. Tyngdpunkten sänks för att ytterligare begränsa motståndarens möjlighet till rörelse.
…?
Rotation med knästöt.
Bakre foten dras upp och sticks in bakom det främre benets knäveck samtidigt som överkroppen har kvar samma vinkel framåt och går in i honte till kaba och handflatan på soete vänds nedåt. Huvudet vrids för att få blicken framåt och rotationen av överkroppen påbörjas, samtidigt som soete gör en jodan uke(?) och honte dras in till hikite.
…
Rotation med underarmsstöt.
Bakre foten dras upp och sticks in bakom det främre benets knäveck samtidigt som överkroppen har kvar samma vinkel framåt och går in i honte till kaba och handflatan på soete vänds nedåt. Huvudet vrids för att få blicken framåt och rotationen av överkroppen påbörjas, samtidigt som soete gör en jodan uke(?) och honte dras in till hikite.
…
Avsluta med taisoku tillbaka till shudan gamae efter avslutad teknik.
Rotation med tre fingertoppsstick.
Bakre foten dras upp samtidigt som tyngdpunkten flyttas till främre benet och främre foten och benet vrids 90° så att den bakre foten kan stickas in bakom det främre benets knäveck. Under tiden har överkroppen kvar samma vinkel framåt och honte gör nukite, handflatan på soete hålls kvar. Huvud och blick vänds bakåt och soete gör nukite. Överkroppen och blicken vrids framåt samtidigt som soete går upp till kaba och honte dras in till hikite för att leverera det tredje nukite strax innan rotationen av överkroppen är klar. Vid avslutad rotation är positionen eji dachi.
Avsluta med taisoku tillbaka till shudan gamae efter avslutad teknik.
Rotation med två fingertoppsstick.
Bakre foten dras upp samtidigt som tyngdpunkten flyttas till främre benet och främre foten och benet vrids 90° så att den bakre foten kan stickas in bakom det främre benets knäveck. Under tiden har överkroppen kvar samma vinkel framåt och honte gör nukite, handflatan på soete hålls kvar. …
…
Avsluta med taisoku tillbaka till shudan gamae efter avslutad teknik.